Creatief met taal – Quiz

Het zal iedere ouder zijn opgevallen dat kinderen in het begin van het woordleerproces woorden niet altijd uitspreken zoals we dat zelf doen. Vaak worden klanken weggelaten waardoor de uitspraak vereenvoudigd wordt: uit de kindermond worden bloemen vaak boemen, een banaan is een naan, en brood is boot. Soms veranderen ze ook de klanken van woorden: kikker wordt titter, poes wordt poef, en koffie poffie. Maar ook als kinderen de woorden goed kunnen uitspreken en hun woordenschat flink is toegenomen, gebruiken ze soms andere woorden dan volwassenen zouden doen. Ze zijn vaak heel creatief in het maken van nieuwe woorden en uitdrukkingen die dat toevallig in onze taal niet zijn. Vaak doen ze dat omdat ze het woord nog niet kennen, maar al wel het begrip. Dat creatieve taalgebruik geeft ons inzicht in hoe woorden in die kinderhoofdjes liggen opgeslagen. Doe mee aan onze quiz en leer hier meer over deze razend interessante eigenschap van kindertaal! We laten je mooie voorbeelden van creatief kindertaalgebruik zien en zodoende leren we wat deze ons vertellen over het talige kinderbrein.

15:00

8+

Droomatelier

Deze activiteit is geschikt voor iedereen vanaf ± 8 jaar. Hij wordt geleid door Paula Fikkert, hoogleraar Eerstetaalverwerving en Fonologie aan het Centre for Language Studies, Radboud Universiteit.

nl | en